Statens juljärnvägar

Idag åker jag återigen norröver för det ack så traditionsenliga julfirandet. Jag vill återigen poängtera min skepsis mot dagens julfirande. Måhända kommer någon kalla mig religiös traditionsextremist med touch av kommunist efter detta men det skiter jag i.  Julen idag är ju bara ett kommersiellt jippo, en tävling bland produkttillverkare om vilken som kan göra den mest attraktiva produkten och sen marknadsföra den bäst.

Folk har ju sånt jäkla köptvång hängande över sig så att jag nästan mår dåligt, och det gör nog en del andra med. Det är inte bara tävling på företagsnivå, det är tävling på konsumentnivå med. Det ska vara "värre och värre" presenter från år till år.

Nu är jag kanske inte lika fientligt inställd till detta som det låter i texten ovan, men jag tycker, för att uttrycka mig väldigt torrt och gammalt, att det är tråkigt att en högtid blivit så övertagen av materialism. Julklappar är skoj, det är ju alltid något man behöver som man får till skänks. Men personligen så tycker jag det bästa är att få okynnesäta en massa mat utan att ens behöva ursäkta sitt glupska beteende. Att få sitta i en skön fåtölj och se på nån usel 1990-talsfilm typ die hard 2 (som egentligen är ganska bra). Och nu när jag inte bor i närheten av släkt och vänner så är det trevligt att få ha någon vecka till övers för att träffa dessa och bli uppdaterade om diverse skvaller och liv.

För övrig ska jag ju idag tampas med statens järnvägar igen idag. Det snöar ute och jag förväntar mig inget mindre än ca 34 timmars försening. Det vore helt klart jobbigt. Den fan som kommer på en spårplog för sj:s räkning borde fan få något pris, typ nobellpriset i fysik.

Farväl till mig, ha det bra med er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0