Sökmotoroptimering och Rickrolling

Jag har ganska nyligen börjat ett nytt jobb. Mitt första RIKTIGA jobb om jag får uttrycka mig så. Hittills så kan jag utan en tllstymmelse till att ljuga, sånär som på för lite RAM-minne på jobbdatorn säga att det har det känts helt perfekt. Det jag numera kan titulera mig är sökmotoroptimerare. Det låter rätt flott ändå tycker jag. Och ännu bättre på engelska givetvis; search engine optimizer. Någon gång i framtiden när jag kan tillräckligt ska jag tammefan lägga till konsult också, vare sig jag är det eller ej.
 
För er som inte är bekant med sökmotoroptimering så kan jag kort ge en liten principiell beskrivning om vad det går ut på. Kjell-Lennart från Solberg har en skidlift. Det har även Sven-Fredrik och Björn-Anders (alla vet väl att om man kommer ifrån Solberg så måste man ha märkliga dubbelnamnskombos). Hursomhelst så kommer Kjel-Lennart som tycker att han har den bästa skidliften och det bästa dubbelnamnet till Robin, det är jag, och vill att han ska få mer besökare till sin lift.
 
På Google så sker det förslagsvis 100 sökningar per månad på "skidlift Solberg" och KjelLE, som han kallas av sina vänner, ligger på tredje plats. De andra två gubbarna ligger på platserna ovanför. På plats nummer ett så får över hälften av klicken av de sökande, och således så får också troligen Sven-Fredrik flest besökare till sin lift eftersom det står att hans är bättre än de andras. På platserna under får man färre klick. Därför vill Kjell-Lennart på något vis hamna ovanför sina antagonister för att på nästa byfest kunna stoltsera med flest sålda liftkort.
 
När Kjell-Lennart berättar om sin problematik för Robin så undersöker han omgående hur dennes sajt ser ut, är titlar, beskrivningar och kod korrekt, är innehållet på sidan relevant. Kort och gott kollar Robin om Google tycker om Kjell-Lennarts sajt. Därefter tittar Robin på om det finns någon som länkar till sajten och vars dessa isåfall kommer ifrån. Detta kan han sedan med fördel jämföra mot konkurrenternas motsvarigheter. Finner då Robin att konkurrenternas sidor är bättre optimerade så måste han i första hand göra följande;
1. Fixa eller berätta för Kjell-Lennart om det ovanstående på Kjell-Lennarts sida som måste ordnas - det kallar Robin lämpligt nog för On Page-delen av optimeringen.
2. Skapa länkkraft till sidan.
 
När ett tag har gått så ringer Kjell-Lennart till Robin och vill bjuda på after ski-öl i hans skidliftsbar eftersom nu har Kjell-Lennart fått många fler skidfantaster till sin backe eftersom fler kommit in på hans fina hemsida som på ett bra sätt berättar att hans skidlift är bäst.
 
Principiellt hur det går till var det ja.
 
Hursomhelst, det jag egentligen ville komma till är en vision medelst humorprojekt som jag när jag blir ekonomiskt oberoende, eller framförallt oberoende av hur förbaskat lång tid saker och ting kan ta, kan använda sig av sökmotoroptimering. Fatta grejen och hur roligt när man är så skillad, och har så mycket tid att man kan fixa typ 57 miljoner unika hemsidor med relevant innehåll som länkar till min gör att man kan kan rickrolla vem som helst, på typ vilket sökord som helst! Måste fråga min chef Magnus  imorgon hur jag ska göra!
 
Skrattar redan nu åt era ansiktsuttryck!
 

RSS 2.0