Jag hatar värdelösa julcountrylåtar och framförallt fundamentalistCAROLA

Alltså jag blir helt jävla ursinnig på Sveriges radio P4 Västernorrland. Någon i deras musikväljarteam har en mycket märklig böjelse för countrymusik. Countrymusik är i regel skit, men den här sopan lyckas då överträffa sig själv varenda gång och letar fram det absolut sämsta som någonsin producerats i musikväg. Och för att toppa sin idioti såhär i juletid så spelar det fanskapet julcountrylåtar. Kan det bli värre? Man blir ju pissless på julmusik rätt fort men det går ju att stå ut med eftersom det trots allt är jul. Men sen att kombinera det med fruktansvärt värdelös countrymusik? Där går gränsen.

Julmusik är som sagt rätt tröttsamt eftersom det finns ca 15 låtar och hundratals tolkningar av dessa, vilket gör att samma låtar spelas exakt hela tiden. De flesta av dessa hundratals tolkningar är dessutom gjorda av en person. Djävulen själv, Carola Häggström som gjort 3-4 skivor med samma namn och samma låtar! Något som jag inte egentligen tänkte lägga så mycket energi på men nu när jag tänker på saken blir jag förbannad. Här ska ni få se;

Den klassiska skivan "Jul" som kom 1991
http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=40038

O, helga natt
O Betlehem, du lilla stad
Himlen i min famn
The little drummer boy
Nu tändas tusen juleljus
En stjärna lyser så klar
Härlig är jorden
I wonder as I wander
Gläns över sjö och strand
Mitt hjerte alltid vanker
Mary's boychild
Jag är så glad var julenatt
Stilla natt
Dagen är kommen


Den klassiska skivan "Jul i Betlehem" som kom 2001
http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=40196

O, helga natt
O Betlehem, du lilla stad
Himlen i min famn
The little drummer boy
Nu tändas tusen juleljus
En stjärna lyser så klar
Härlig är jorden
I wonder as I wander
Gläns över sjö och strand
Mitt hjerte alltid vanker
Mary's boychild
Jag är så glad var julenatt
Stilla natt
Dagen är kommen


Klassikern "Jul i Betlehem II" som kom 2007
http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=40119

 

Stilla natt
Lyss till änglasångens ord
Gläns över sjö och strand
I denna natt blir världen ny
Her kommer dine arme små
När det lider mot jul
Vid betlehem en vinternatt
Ett barn är fött på denna dag
Mariavisa
Jul, jul strålande jul
Marias vaggsång
This child
Go, tell it on the mountain

Nu tändas tusen juleljus


Slutligen klassikern från 2009 "Christmas in Bethlehem" http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=197433


Heaven in my arms (Himlen i min famn)

Hark the herald angels sing (feat Aygun Beyler and Mahsa Vahdat) (Lyss till änglasångens ord)
Silent night (feat Hans-Erik Dyvik Husby)
(Stilla natt)
Find my way to
Bethlehem
Poor little Jesus (feat Gladys Del Pilar)

O holy night (feat Paul Potts)
(Oh helga natt)
From heaven high

Good Christian men rejoice

The little drummer boy

O sanctissima

Heaven turned out to be a child (feat Linda Lampenius & Julian Erlandsson)

O little town of
Bethlehem (O Betlehem, du lilla stad)
Go tell it on the mountain

This very night the world will change

O come all ye faithfull (Dagen är kommen)


Som ni ser så är de två första skivornas låtlistor identiska! Och resterande låtar som är markerade i fetstil är låtar som finns på någon av de tidigare skivorna. Vafan är problemet med den här människan egentligen?! Jag blir uppriktigt sagt förbannad. Minns att jag skrev några rader om detta ifjol med fast utan sammanställningen, och tur var väl kanske det, för detta är skrämmande. Carola är Sveriges i särklass kommers- och pengakåta religionsfundamentalist! Såna borde inte få verka.

 

För övrigt för den som undrar så har Christer Sjögren skrivit ALLA jullåtar någonsin.

 

Utom den enda som är bra, sjungen av den fullaste britt du sett. Fairytale of New York. Lyssna och njut.
http://www.youtube.com/watch?v=NrAwK9juhhY

 

Jesus på er alla, utom Carola och den pajas på P4-Västernorrland som väljer musiken.

 

 

 

O Betlehem, du lilla stad

Himlen i min famn

The little drummer boy

Nu tändas tusen juleljus

En stjärna lyser så klar

Härlig är jorden

I wonder as I wander

Gläns över sjö och strand

Mitt hjerte alltid vanker

Mary's boychild

Jag är så glad var julenatt

Stilla natt

Dagen är kommen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0